Monday, November 13, 2006

Kinesiske matvaner


Etter aa ha tilbragt over 3 maan i Kineserlanet begynner jeg aa forstaa kinesere.
Eller forstaa er kanskje feil ord!! Jeg sjokkes ikke lenger over alt det rare de gjor.

Saa derfor skal jeg prove aa laere dere litt om kinesere.
Dagens tema er Matvaner

Naar det kommer til matvaner er det litt forskjell paa norsker og kinesere.
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Pinner, gaffel, skje, fingrer....her er det en salig blanding. Klarer ikke helt aa forstaa naar jeg skal bruke hva. Men tror det er bare aa velge det du selv syns passer til maten du skal spise.
Kniv er noe de ikke liker aa bruke, har ikke helt forstaat hvorfor enda. (kan komme tilbake om det)
Smasking er bare positivt.
Mister du mat paa bordet, saa kan det bare ligge der. Ingen bryr seg.
Du maa drikke te.
Det gaar for det meste i nudeler o ris, poteter har jeg ikke sett enda.
"Damene forst" har de ikke hort om, blir oftest mannfolket forst.
Kinesere elsker kylling! Det er veldig negativt for en Willy som har jobbet paa Prior og etter det ikke spiser klling mer.

Det var vel det meste for naa, I will be back!

Det finns mye aa skrive om resturantene her nede med, men det kan vi ta en annen gang :)

2 comments:

Unknown said...

jeg ler!
skjønne deg. jeg spiste akkorat kinamat idag, med pinner!! UTROLI stolt!glem aldri hvem som lært deg pinne-spisinga!

Anonymous said...

ma sjekke:)